اگر سازش نکوهیده است پس چرا برخی ائمه(ع) با دشمن سازش کردند؟

متن شبهه

وقتی دشمن دست برتر را دارد و هر کجا اراده کند می تواند ترور کند، و ما نمی‌توانیم پاسخ دهیم، پس چرا تسلیم نمی‌شویم؟ اگر سازش و تسلیم نکوهیده است، پس چرا امام حسن(علیه‌السلام) و امام سجاد(علیه‌السلام) تسلیم دشمن شدند؟

پاسخ:


۱. صلح تحمیلی امام حسن(ع) غیر از تسلیم است، در حقیقت تعداد زیادی از لشکریان امام(ع) به معاویه ملحق شدند و عده ای نیز از جنگ کناره گیری کردند و امام نیز چاره ای جز پذیرش این صلح تحمیلی نداشت ولی هرگز خود یا یاران با وفایش را تسلیم معاویه نکرد. امام سجاد(ع) نیز هیچگاه در راس قدرت نبود تا بگوئیم تسلیم شد.


۲. کسانی که طرف مقابل امام حسن(ع) بودند به ظاهر مسلمان بودند برخلاف اسرائیل که غیر مسلمان بوده و طبق قرآن کریم سرسخت ترین دشمن اسلام است.
(لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِّلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا… مائده/۸۲)


۳. نکته اساسی و مهمتر این است که نباید از نتیجه این صلح تحمیلی غفلت کرد. بعد از این صلح تحمیلی معاویه به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده و یاران نزدیک به امام(ع) را به شهادت رساند و بعد از صلح آزار و اذیت شیعیان به مراتب بیشتر شد و سرانجام برخلاف مفاد صلح نامه یزید را به جانشینی انتخاب کردن که مرتکب بی سابقه ترین جنایات تاریخ بشری شد. بر اساس همین واقعیات تاریخی است که مقام معظم رهبری بارها فرمودند هزینه تسلیم در برابر دشمن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت است.


۴. تسلیم شدن در برابر دشمن برخلاف صریح آیات و روایات بی شماری است که مومنین را به قتال با دشمن و مقاومت در برابر آن فرا می خواند. نه تنها در برابر دشمن نسبت به خود باید دفاع و مقاومت کنیم بلکه به دستور صریح قرآن هرکجا مظلومی مورد ظلم و ستم قرار بگیرد باید به کمک او بشتابیم:
(وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ… نساء/۷۵)
در روایات متعددی نیز بر لزوم حمایت و دفاع از مظلوم در برابر ظالم تاکید شده است و مجموع آنها دلالت دارند بر اینکه نه تنها نباید تسلیم شد بلکه باید در برابر ظالم مقاومت و ایستادگی کرده و از این بالاتر از مظلوم نیز دفاع کرد، چه در فلسطین باشد یا لبنان یا سوریه یا آفریقا یا هرکجای عالم باشد تفاوتی ندارد.


۵. نکته آخر اینکه نباید از امدادهای الهی غفلت کرد. خداوند در آیات مختلفی به این امدادها اشاره می کند مانند:
إِن یَنصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ وَإِن یَخْذُلْکُمْ فَمَن ذَا الَّذِی یَنصُرُکُم مِّن بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﻨﺪ، ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﭼﻴﺮﻩ ﻭ ﻏﺎﻟﺐ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﺩ، ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ؟ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻨﻨﺪ. سوره آل عمران آیه ۱۶۰
لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فِی مَوَاطِنَ کَثِیرَهٍ…
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺒﻬﻪ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﻭ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﺮﺩ… سوره توبه آیه ۲۵
بَلَىٰ إِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَٰذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَهِ آلَافٍ مِّنَ الْمَلَائِکَهِ مُسَوِّمِینَ
ﺁﺭﻱ، ﺍﮔﺮ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﻟﺤﻈﻪ، ﺟﻮﺷﺎﻥ ﻭ ﺧﺮﻭﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺘﺎﺯﻧﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﻨﺞ ﻫﺰﺍﺭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ. سوره آل عمران آیه ۱۲۵

نتیجه:
تسلیم شدن برخلاف عقل و شرع بوده و مقاومت تنها گزینه معقول و مورد تاکید شرع مقدس است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی فریدونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *