پیام افق‌گشا و راهبردی

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه KHAMENEI.IR درباره پیام «حوزه پیشرو و سرآمد» گفت:

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif پیش از هر چیز، از طرف همه حوزه‌های علمیه، کمال امتنان و تشکر را از رهبر معظم انقلاب اسلامی دارم. همچنین از مراجع عظام تقلید که با حضور و پیام‌های خود این محفل نورانی را روشن‌تر کردند، قدردانی می‌کنم.

در متن سخنرانی پیش‌بینی‌شده، قم را به دو دوره تقسیم کرده بودم: پیش از قرن چهاردهم هجری قمری و پس از آن. برای هر یک از این دوره‌ها، شش مرحله تحول را برشمرده‌ام که ان‌شاءالله در جای خود به تفصیل ارائه خواهد شد. آنچه امروز می‌خواهم عرض کنم، آغاز مرحله هفتم در دوره جدید حوزه‌های علمیه است؛ مرحله‌ای که به تعبیر ما، هم‌زمان با آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی و نیز با انتشار پیام رهبر معظم انقلاب، وارد فصل نویی از حیات حوزه‌ها شده‌ایم.

این پیام، بعد از منشور امام خمینی (ره)، مهم‌ترین سند راهبری حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید. امید ما این است که این پیام بلند، راهبردی، افق‌گشا و تمدنی، چراغ راه آینده حوزه باشد و همان‌طور که حضرت آقا در پیامشان فرمودند، حوزه باید به نهادی پیشرو و سرآمد بدل شود و همه ما وظیفه داریم برای تحقق آن تلاش کنیم.

معظم‌له در این پیام، پنج محور و مؤلفه اساسی برای حوزه‌های علمیه برشمردند. محور پایانی و اصلی این منشور، نگاهی به آفاق بلند تمدنی حوزه دارد. مراجع عظام نیز در پیام‌های خود نکات مهمی را مطرح کردند. امیدواریم ان‌شاءالله با عنایات مقام معظم رهبری و با عزم و اراده‌ای نو در سراسر حوزه‌های علمیه، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر در همه قلمروها و ابعاد، به‌ویژه در تحقق این پنج مؤلفه بنیادین باشیم.

در اینجا لازم می‌دانم این مژده را بدهم که از شب گذشته، تحلیل منشور حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گرفته و هم‌زمان، توصیه‌های مراجع عظام نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این تحلیل‌ها به‌زودی نهایی خواهند شد و شورایی برای پیگیری آن تشکیل می‌شود. مجموعه نکات راهبردی و راهکارهایی که در این منشور آمده، در قالب یک جدول و برنامه زمانی عملیاتی خواهد شد و ان‌شاءالله ما در برنامه‌ی دوم حوزه‌های علمیه، آن‌ها را خواهیم گنجاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *